Veelgestelde Vragen
Moet ik van te voren een afspraak maken voor een bezoek?
Ja, voor een bezoek aan het gemeentearchief dient u wel een afspraak te maken. Dit kan door een e-mail te sturen naar gemeentearchief@emmen.nl of te bellen naar 14-0591.
Hebben jullie ook archiefstukken van de gemeente Schoonebeek?
Ja, we hebben het archief van voormalig gemeente Schoonebeek van de periode 1884 tot 1999. Voor 1884 behoorde de gemeente Schoonebeek tot de gemeente Dalen. Het archief van die periode is nu te vinden bij de gemeente Coevorden. Vanaf 1999 behoort de gemeente Schoonebeek tot de gemeente Emmen en is het archief in Emmen te vinden.
Zijn alle archiefstukken openbaar?
Nee, het is het mogelijk dat bepaalde archiefstukken niet beschikbaar zijn vanwege de Archiefwet of privacywetgeving.
Over het algemeen zijn akten van de burgerlijke stand niet direct openbaar, maar worden ze na een bepaalde periode openbaar. Geboorteakten worden openbaar na 100 jaar, huwelijksakten na 75 jaar en overlijdensakten na 50 jaar.
Archieven ouder dan 20 jaar zijn te raadplegen, behalve wanneer er beperkingen op rusten. Dit kan te maken hebben met o.a. privacywetgeving.